Onze hulpvraag aan de gezinnen is: hoe wil je gelukkig worden en hoe wil je dat bereiken? Het stellen van deze vraag naar ‘het goede leven’ alleen al werkt vaak katalyserend op de gelukservaring.
Wij staan voor: bijdragen aan een gelukkiger leven, dichtbij en naast mensen, gericht op autonome kracht van individu en gezin, realistisch over wat kan, open en eerlijk over wat wij doen en kunnen .
maar helpt de klant om in het eigen tempo het eigen leven ter hand te nemen.
Het merendeel van de vragen gaan over problemen met het organiseren van een “gezond leven” voor een of meer van de gezinsleden. Het kan gaan om een eenvoudig en eenduidig probleem met een zorginstelling, de bekostiging van zorg, een logistiek of technisch probleem. Maar evenzeer om een wanhoopskreet over een kluwen aan schijnbaar onoplosbare moeilijkheden, waarbij de vraagsteller niet weet waar te beginnen.
Dichtbij is 7×24 uur bereikbaar en beschikbaar.
Daarna een zoektocht met de vraagsteller naar de vragen achter de acute vraag. Hoe functioneert het systeem en hoe is het met het welbevinden van alle leden van dat systeem.
samen met de vraagsteller en de andere leden van het systeem. Gevolgd door het maken van een plan voor verbetering.
en blijft eigenaar van de problemen en regisseur in het verbetertraject.
De medewerkers van de Dichtbij fungeren als coach, zijn betrokken buitenstaanders die zich te allen tijde achter hun klanten opstellen.
wat betekent dat er op maat en flexibel wordt gewerkt in een bepaalde richting, zonder de beperkende regels van een project waarin tijd, middelen en doel vast staan.
Dichtbij heeft geen “targets” die gehaald moeten worden, ze verkoopt geen producten. Ze zet zich in om de doelen van haar klanten te helpen halen. We hebben in de afgelopen jaren inmiddels meer dan 6000 mensen geholpen. Mensen vinden ons puur op basis van mond op mond-reclame.
Centrale vraag is steeds: wat kan worden gedaan om het gevoel van welbevinden, geluk, gezondheid te optimaliseren van alle leden binnen het systeem.
Regelmatig staat Dichtbij daarmee tegenover de institutionele zorgverlening. Ze heeft ruime ervaring in het overbruggen van die tegenstelling tussen zorgvragers en aanbieders. Dat is van belang nu de politiek het persoonsgebonden budget minimaliseert en tegelijkertijd de eigen verantwoordelijkheid van de burger voor haar gezondheid in de breedste zin van het woord maximaliseert.
Opmerking van Professor Erwin Seydel, Emeritus Hoogleraar Universiteit Twente: ‘We weten alles van problemen en we kennen allerlei methoden om ze op te lossen, maar we weten nauwelijks iets van geluk’.
Er zijn te veel perverse prikkels in die markt, waardoor burgers zorg krijgen opgedrongen waar ze geen behoefte aan hebben en tegelijkertijd niet krijgen wat ze echt nodig hebben. Dichtbij laat zien hoe je samenwerking tussen burgers en zorginstituten organiseert en begeleidt. We hebben dat met succes aangetoond onder andere door een pilot met de gemeente Almelo, innovatie met Menzis zorgkantoor, onderzoek met de Universiteit Twente en Arcon en het onderzoeksproject Ixelf in Brabant gefinancierd door het Ministerie van VWS. Allen gericht op vinden van werkbare manieren om de vraag van cliënten centraal te stellen en dit om en tussen de schotten van WMO, WLZ, Bijstand, Jeugdzorg, WW, ZVW etc. te organiseren (zie innovaties en projecten).
Cliëntondersteuning is gratis voor cliënten en hun naasten.
Op het moment dat u een Wlz-indicatie heeft, dan heeft u recht op cliëntondersteuning .
Dichtbij, gewoon geluk is een onafhankelijke organisatie die cliëntondersteuning biedt aan mensen met een Wlz-indicatie. We helpen u bij het regelen en organiseren van de zorg die u nodig heeft om uw leven zo prettig mogelijk te maken
Kanaalweg 1 | 7602 JA Almelo
Bel 06 51 42 95 72
Mail jvg@dichtbijgewoongeluk.nl